Saunování – průběh, pravidla, principy

Saunování je procedura očisty a posílení organismu. Saunování by mělo respektovat určitá pravidla. Ve skutečnosti se spousta lidí saunuje nesprávně, protože neznají doporučovaný průběh saunování. Sauna by měla posílit tělo i mysl a měla by být doprovázena příjemnými pocity. Pracovníci, kteří jsou zodpovědní za provoz sauny by měli pravidelně seznamovat veřejnost se správným postupem saunování.

Správně prováděné saunování má zejména tyto účinky:

Podporuje prokrvení tkání.

Vede k vylučování odpadních látek z organismu.

Zlepšuje termoregulační mechanismy.

Ničí bakterie a viry a zvyšuje obranyschopnost proti virózám a nachlazení.

 

Než vstoupíme do sauny…

Bezprostředně před vstupem do sauny se má člověk osprchovat a také osušit, aby v potní místnosti nevznikala přílišná vlhkost. Vlhkost v sauně by měla být cca 15%. Do potní místnosti se z hygienických důvodů vchází pouze v ručníku či prostěradle. Plavky jsou u nás zakázány.

 

Délka pobytu v sauně

Máme několik druhů saun a na každé z nich je zpravidla uvedená doporučená doba pobytu v sauně. Nicméně opravdu se jedná pouze o doporučenou dobu a každý by se měl řídit svými vlastními pocity. Obecně platí, že když se člověku začne špatně dýchat, nebo když ho začnou pálit různé části na těle, měl by saunu opustit. Člověk také může regulovat teplotu tím, že se v sauně přemístí na nižší nebo vyšší lavici.

 

Jaká je správná poloha v sauně

Doporučuje se poloha vleže nebo v sedě, přičemž platí, že nohy by měly být umístěny na stejné lavici, na které sedíme. Když totiž sedíme jakoby na židli, vzniká obrovský teplotní rozdíl mezi jednotlivými patriemi těla a to není pro organismus dobré. Dochází tak k velkému namáhání termoregulačních mechanismů a na člověka mohou přijít závratě či bolesti hlavy.

 

V sauně provádějte automasáž nebo drhněte povrch těla

Abychom urychlili pocení, zlepšili termoregulaci, podpořili otevření kožních pórů a odstranění nežádoucích látek z těla, je vhodné se při saunování kartáčovat nebo masírovat.

 

Než vstoupíme do ochlazovacího bazénku…

Je zcela běžným jevem, že lidé bezprostředně po opuštění sauny zamíří do ochlazovacího zařízení. Nicméně ještě před vstupem do bazénku by se měl člověk osprchovat teplou vodou a omýt mýdlem. Jen si představte, že osoba před Vámi tam spláchla veškeré vypocené nečistoty a Vy se jdete do takové lázně ochladit! Určitě to není příjemná představa, co myslíte?

 

Správný proces ochlazování

Je zakázáno do bazénku přímo skočit. Dojde totiž k rychlému zvýšení krevního tlaku a to může mít vážné důsledky ( oslabení cévní stěny, krevní výron). Ochlazení by mělo mít tří etapy. Ihned po opuštění sauny nám začne být chladněji a pocítíme úlevu. Pak by člověk měl vstoupit do lázně a vystoupit z ní, až mu začne být chla dněji a pocítíme úlevu. Pak by člověk měl vstoupit do lázně a vystoupit z ní, až mu začne být chladno. Ve vodě se nepohybujte – ohřejete vodu těsně kolem Vás a ochlazování nebude tak razantní. Ve třetí etapě jdeme do odpočívárny, kde bychom se měli zavinout do nějakého prostěradla a být v klidu. V odpočívárně počkáme několik minut, než se tělo vrátí do svého původního stavu bez nějakých doprovodných projevů. Je to také vhodný čas na doplnění tekutin, ale samozřejmě ne alkoholických!!!

Do bazénku je přísně zakázáno skákat!

 

Saunování z časového hlediska

Proces saunování by se měl opakovat dvakrát až třikrát. Celková doba procedury tak dosáhne asi 1,5 až 2 hodin.

 

V prostorách Relaxačního centra je zakázána konzumace vlastních nealkoholických a alkoholických nápojů. Bar nabízí širokou nabídku nápojů a drobného občerstvení.

 

Věříme, že se Vám bude u nás líbit.

 

 

 

 

Kontakt

Sauna-praha9 Drahobejlova 31
Praha 9
190 00
Provozovna: 14 - 22h
+420 722 232 342

Provozní - Holíková Hana
+420 602 214 060
holikova@bytostav.eu